Pagina's

dinsdag 24 november 2015

Review: Heart of Darkness

Heart of Darkness Heart of Darkness by Joseph Conrad
My rating: 4 of 5 stars

Heart of Darkness is een klassieker, onder andere dankzij de weliswaar flauwe link met Apocalypse Now, en dankzij de enigmatische titel, en dankzij de mythische plaats waar alles zich afspeelt: de Congo.
Het is in mijn ogen echter geen absoluut meesterwerk omdat het te wisselvallig is, op verschillende vlakken (het vertelstandpunt stoort me bijvoorbeeld erg). Toch wil ik het zeker opnieuw lezen en zal ik mensen aanraden het zelf ook te lezen (het is trouwens verrassend dun).
De Darkness waarover sprake is in de titel is veelzijdiger en toch eenduidiger dan ik verwacht had. Het is geen 'kwade' duisternis, het is een alomvattende, primitieve en menselijke duisternis. Het hart van de duisternis is universeel en fascinerend. De kern van het boek stijgt voor mij op een mysterieuze manier boven het verhaal, de locatie en de personages uit. Waardoor het effect van het boek, mijn gedachten erover precies passen in het boek zelf, dat ook duister blijft in zijn wisselvalligheid en onvolmaaktheid.
Het hart van het verhaal is duister en voor mij dan eerder in de zin van niet goed zichtbaar dan in de zin van donker. Heart of Darkness is op een obscure manier mooi en krachtig, net als de Congo, als onze instincten en als het menselijke hart. Ook dankzij die kwaliteiten is het boek terecht een klassieker.

View all my reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska