Pagina's

zondag 13 januari 2019

Review: Waterland

Waterland Waterland by Graham Swift
My rating: 5 of 5 stars

Dit is en blijft (ook na de derde leesbeurt) een meesterwerk van vertelkunst. Volgens mij is dit Swifts beste. Ik raad het dan ook iedereen aan.
Het boek bevat een schat aan verhaallijnen die allemaal verbonden zijn door de Fens en door de verteller, tevens hoofdpersonage. De verschillende lijnen (rechten, cirkels, golven...) zijn op een prachtige manier verweven met elkaar en spelen zich op veel verschillende niveaus af, van het hoogstpersoonlijke tot het mondiale.
Een geschiedenisleraar vertelt zijn leven en deels de geschiedenis van de Fens aan de hand van veel kleine en gevarieerde bouwstenen. Met die vele stenen bouwt hij een solide geheel, wat een hele prestatie is gezien de vele sprongen in verhaallijn, tijd en locatie.
Hoewel de overkoepelende plot -een (moedeloze) geschiedenisleraar vertelt over zijn leven- nogal alledaags en saai mag klinken bevat het verhaal toch behoorlijk wat uitzonderlijke en shockerende gebeurtenissen.
Alles is bovendien zo geschreven dat ik me er als lezer zowel bij betrokken voel als me op afstand levensbeschouwelijke (religieuse, sociale, politieke, morele...) vragen kan stellen.
Maar wat dit boek voor mij echt een kunstwerk maakt is de manier waarop Swift deze ingrediënten tot een perfect uitgebalanceerd en vlot verteerbaar boek mixt. Zijn stijl is zo naturel dat het niets anders dan een gave kan zijn. Bijna elke zin is een plezier om te lezen, zonder patserig of frivool te zijn. Zijn stijl is eerder functioneel, efficiënt te noemen, spectaculair op een onspectaculaire wijze.
Alles klopt en is mooi.

View all my reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska