Pagina's

donderdag 25 februari 2016

Review: Op de rok van het universum

Op de rok van het universum Op de rok van het universum by Tonnus Oosterhoff
My rating: 5 of 5 stars

De titel komt van:
maar de mens verschrikt zij
en treft hem met het besef
een broodkruimel te zijn op de rok van het universum

uit 'Ik tracht op poëtische wijze' van Lucebert. Een besef dat inderdaad overheerste tijdens het lezen van dit volledig unieke boek.

In de Verantwoording/Nawoord schrijft Oosterhoff dan zelf: "Is verbeelding trouwens iets anders dan herschikking van wat de omgeving aanreikt?" Wat is verbeelding? Wat is werkelijkheid? Wat is moraal? Wat is leven? Wat is wat? Het boek beantwoordt al deze vragen. Maar verheug je niet, het antwoord bestaat uit vele antwoorden samen. Enkel vanop afstand, onscherp kan je misschien een bruikbaar antwoord ontwaren, een herschikking van wat Oosterhoff aanreikt, nauwelijks een broodkruimel en toch...

Het boek is een soort literaire caleidoscoop. Honderden kleurrijke, scherpe, opvallende stukjes vormen door herhaling, mutatie, vernieuwing voortdurend wonderbaarlijke gezichten. Rode draad is het levensverhaal van Roelof de Koning dat door deze bijna waanzinnige mix van feit/verzinsel gevlochten is. Het is een onbegrijpelijke prestatie dat deze collage van bizarre, donkere, absurde, onnozele... fragmenten leest als een trein.
De herhaling en mutatie van fragmenten zorgde bij mij bovendien voor een hoogst verwarrende ervaring: had ik dit al gelezen of beeldde ik me iets in? En omgekeerd: las ik stukken waarvan ik niet wist dat ik ze al gelezen had? Aangenaam om zo zelf in de schemerzone tussen waar en ingebeeld te belanden tijdens het lezen. Maar het boek is niet enkel een technisch kunstje, het handelt tezelfdertijd over herkenbare en cruciale zaken.

Het was een tijdje geleden dat een boek me zo hard heeft kunnen overtuigen. Ik zet het onmiddellijk bovenaan op mijn to-read lijstje.

View all my reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska