Pagina's

zondag 13 september 2009

The Good Enough Revolution: When Cheap and Simple Is Just Fine

Aanleiding voor nog een stuiptrekking is onder andere dit artikel:
The Good Enough Revolution: When Cheap and Simple Is Just Fine

Het is een opvallende trend: 'minimaal', 'eenvoudig', 'goedkoop' zijn in. En ik kan daar mee leven. Zelf doe ik sinds een tijdje ook pogingen om zaken eenvoudiger aan te pakken. Ik zoek naar de toepassingen die één ding zeer goed doen en die niet overdreven veel opties, gadget enz. aanbieden. Het is allemaal ballast en afleiding.
Google Reader was tot heden mijn favoriete RSS-reader, maar er hangen steeds meer toeters en bellen in de weg. Ik hou niet van lawaai. Daarom wil ik RSSOwl en Blogbridge eens proberen, eens. Jammer (of net niet?) dat ze niet in de wolk zitten. Bovendien zou ik zoveel mogelijk
open source willen werken en zo onafhankelijk mogelijk van de hele grote spelers. Er is nog veel werk aan de e-winkel.

Anysoit, een onvolledig lijstje van de toepassingen die ik momenteel gebruik:
  • social: Facebook, zonder extra applicaties, naked als het ware
  • music: iTunes, met een aantal radiostreams en vodcasts
  • office: OpenOffice, uiteraard, meer dan goed genoeg
  • mail: Gmx en Mail, beide eenvoudige tools
  • browser: Firefox, veel kleine functies werken goed en logisch
  • link preview: Interclue, Firefox add-on om previews van links op webpagina's te zien, geniaal
  • filesharing: Dropbox, sterk en naadloos
  • screencapture: Jing, snel en eenvoudig als een jing
  • blog: Blogger, voldoende voor deze amateurblogger
  • mindmapping: Freemind, goed, zondermeer
  • bookmarks: Delicious, in combi met Firefox plugins, verbluffend
  • webserver: MAMP, machtig, te machtig
  • text editor: TextWrangler, voor in 't geval
  • uninstaller: Appcleaner, opgeruimd staat netjes
  • kalender: iCal, ik ben geen kalendermens, maar allez
  • backups: Timemachine, superding, 't ga al vantselst
  • desktop search, applauncher, rekenmachine, woordenboek: Spotlight, straf ding, kan veel en toch zéér eenvoudig te gebruiken, nice
Allen stonden standaard op mijn laptop of zijn gratis.
Een aantal doen maar 1 ding en zijn waarschijnlijk niet de nieuwste, krachtigste, hipste of professioneelste in hun soort. Mij goed. Ze doen wat ik er van verwacht. Zo heb ik het graag.

Ondertussen heb ik mijn desktop aangepast, iets eenvoudiger. Dankzij Geektool zie ik datum en uur, een kalender en een todo-lijst op mijn desktop. Met Candybar heb ik andere icons geïnstalleerd.
Dat ziet er dan zo uit in 't echt:




Nog nader te bekijken en te gebruiken, eventueel ipv een eerder genoemde applicatie:
  • Notational Velocity: open source, nota's beheren, interessant en misschien later mee hierover
  • Scribus: open source desktop publishing, staat in mijn todo-lijst
  • LittleSnapper: screenshots, met een paar leuke functies
  • iProcrastinate: om het uitstellen te stoppen, taakplanner, ziet er goed uit
  • Bean: basic text editor, terug naar de basis, maar dan op een moderne manier
Als iemand van jullie, mijn geachte, talrijke lezers, hihihi, een applicatie gebruikt die zeer goed kan wat ze moet kunnen en er dus tevreden over is, zo tevreden dat zij/hij het wil delen met de vele andere lezers van deze blog, hoho, procrastineer dan niet. Dat zal ik ook niet doen. Nee, ik begin straks aan de taken die nog op mijn bureaublad staan. Straks, haha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska