Pagina's

vrijdag 1 juli 2011

Seth Godin over marketing

Nog een TED presentatie.

Seth Godin kan het goed uitleggen. En dat is goed. Het is een talent.
Wat hij zegt brengt hij bovendien in de praktijk. Ook dat is een talent.
Hij is een levend voorbeeld van z'n eigen overtuigingen. Hij zegt bijvoorbeeld dat je om de aandacht te trekken 'remarkable' moet zijn, 'worth making a remark about'. Dat is interessant en helder.
Zijn presentatie is remarkable. Ik maak er opmerkingen over en verspreid ze. Lap.
Zijn naam is remarkable, dankzij papa en mama.
Zijn uiterlijk is remarkable. (Wel een Jobspakje.)
Zijn stijl is vlot en boeiend, met hier en daar een grapje.
Hij is remarkable.

Ook de inhoud is van belang. Wat hij zegt is duidelijk en wordt met sprekende voorbeelden geïllustreerd. Het is wel zo dat hij een deel van de mosterd (of hot sauce) bij de diffusion of innovations theorie van Everett M. Rogers gehaald heeft. Hij springt er creatief mee om, maar het is niet zijn idee. Zo gaat dat in de marketing. Neem een koe, schilder ze paars en Milka!

Zowel de presentatie van Seth Godin, zijn blog als de theorie van Everett zijn de moeite. Wie geïnteresseerd is in marketing, educatie en communicatie kan er zeker iets uit leren.

Zou jij kilometers rijden om een lavalamp van 20m hoog te zien? Ik waarschijnlijk wel.



Misschien moeten bibliotheken hier meer rekening mee houden. Op een of andere manier zijn bibliotheken altijd remarkable organisaties geweest. Het waren tot voor kort unieke instellingen.

Maar soms heb ik het gevoel of de indruk dat bibliotheken steeds minder remarkable zijn. Als we zomaar meegaan in het verhaal van Google, Facebook, smartphones..., als we internet aanbieden en er zondermeer op aanwezig zijn, als we de sociale, culturele functie van de bib meer laten doorwegen, dan zullen we misschien stilletjes verdwijnen. We zullen ten opzichte van verschillende concurrenten in verschillende markten de mindere zijn.

Als we kijken waarin we wel remarkable kunnen zijn, dan kunnen we onze positie versterken. Dan kunnen we de paarse koe of de gigantische lavalamp zijn. En daarvoor moeten we ons niet blindelings op de 'innovators' of de 'early adoptors' richten. We bieden tenslotte geen nieuw product aan.

Ik denk dat zaken als open, rustig, goed personeel, zonder verplichtingen, niet-commercieel, analoog, live, echt, kwaliteitsvol... remarkable zijn in onze maatschappij. Dat zijn dingen die we niet overboord mogen gooien. Dat zijn dingen waar de gebruiker nu reeds tevreden over is. Dat zijn dingen die geenszins uitsluiten dat we modern zijn, dat we nieuwe middelen gebruiken. Dat zijn dingen die meer doel dan middel moeten zijn, terwijl techniek meer middel dan doel moet blijven.

Soms kan ook niet innoveren leiden tot een remarkable positie. De beetje saaie, verlegen, stille, ouderwetse maar vriendelijke bibliotheekmedewerker moet niet kost wat kost vervangen worden.
Veel mensen houden blijkbaar van een 'friendly staff'. Misschien zijn alle koeien binnenkort paars en zijn de 'friendly staff' nog de enige witte: remarkable.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska