Pagina's

maandag 26 oktober 2009

Well knock me down with a feather!

Het is vandaag taaldag. Zo blijkt.
Dus komt het van pas dat ik hier nog een ongepubliceerde taalpost liggen had. Ik vroeg me af of ik hem ooit nog eens zou posten. Nu ik op de redactie.be zag dat het vandaag taaldag is, verdwenen mijn twijfels als poolkappen voor de klimaatverandering.



Meer informatie over vandaag taaldag en de week van de taal op Klara. Ge vinter oak a poar bèrige filmkes. Deze klassieker niet:



Wie dit hilarisch vindt, moet zich schamen. Leedvermaak is laag.
Ik zou trouwens eens willen zien hoe de doorsnee lolbroek/grapjas dit zou aanpakken.

Daarmee is het publiceren van volgende post verklaard.
De taaldag als alibi voor pseudo-eloquentie. Zo gaat dat.
_________________________________________________________

"Well knock me down with a feather!"

Wat een mooie uitdrukking. Wel, mep me neer met een veer!
Nog mooie taal die ik recent vond:
  • stiekem
  • glunderen
  • ijdel
  • pummel
  • onrust 
  • mijmeren
  • ...
Misschien had ik het ooit al eens over woorden. Het zal wel een van m'n stokpaardjes zijn. Ook een mooie uitdrukking. Ik val in herhaling. Waarom herhalen een val is? Joost mag het weten. Waarom niet in herhaling stijgen?
Soit, het is dat ik van woorden hou. Geschreven, gesproken, gedachte, gedroomde en onbestaande woorden. Ik ben een man van woorden, hahaha (of lol, rofl, roflmao, roflew). Of een man van mijn woord. Of een man van weinig woorden. Of mooie woorden, holle frasen, zinloos, zonder punt

Door het woordenwoud de zin niet meer zien, door taalbochten, al dan niet kort, en/of kort erdoor, door die al dan niet korte bochten, in elkaar te laten overvloeien, of eerder door ze te laten botsen, zodat het gekronkel, niet geheel ongelijk onze hersenkronkels, maar toch ook niet zoals de taal- of andere knobbels erin, dat euh...

Eerst was het Woord. Het Woord van God. Het Woord werd vlees. Dat is pas iets om diep over na te denken. Ontegensprekelijk leidt denken over het begin van alles, over het bestaan zelf, tot onzegbare vertes en leegtes. Woorden zijn ontoereikend als het erop aan komt. Woorden nemen de benen als het te heet onder hun voeten wordt.
De onuitspreekbare naam van God. De Tao die niet te beschrijven is. Krachtwoorden. Magische spreuken. Babel. Speak in tongues. Gibberish. Abrahadabra. The book of lies. Een gespleten tong. Het achterste van je tong. Stom als synoniem voor dom. Ahura Mazda, Opel Mantra's, zwijggeloftes, litanieën, ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm ohm (at infinitum)


Door een vloed aan woorden de zin van het leven niet verstaan.
Woorden, waren ze maar overbodig. Amen.

1 opmerking:

  1. Indien het woord en het beeld een pact hebben gesloten en zich integraa l aan ons openbaren, dan dienen we haar te beschouwen als een virus. W.S.Burroughs

    BeantwoordenVerwijderen

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska