Pagina's

zaterdag 18 juni 2016

Review: A Simple Heart

A Simple Heart A Simple Heart by Gustave Flaubert
My rating: 5 of 5 stars

In de reeks 'Little black classics', dus in een Engelstalige vertaling, maar ik wil en zal het ook in de originele versie lezen. Omdat het een klein, fijn, eenvoudig, wondermooi verhaal is.
In minder dan 60 pagina's vertelt Flaubert het ganse leven van Félicité, een 'simple heart'. Het is verbazend en meesterlijk dat hij daar moeiteloos en overtuigend in slaagt. Misschien ligt het aan mij maar het leven van de eenvoudige ziel, de gewone, brave mens raakt me altijd.
Ik kan niet vatten hoe Flaubert in zo weinig pagina's zoveel effect teweeg brengt met mooie maar eenvoudige zinnen. Het is een kort en alledaags wonderlijk levensverhaal over simpele vreugde en verdriet. Een klein, warm, simpel meesterwerk waarvan ik werkelijk genoten heb.

View all my reviews

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska