Pagina's

vrijdag 26 juni 2009

Bier en orde

Wat hebben bier en orde met elkaar te maken? Past wanorde niet beter bij bier? Een verrassende en aangename ervaring wees me andermaal op mijn ondiep denken.

Deze middag reed ik tussen het opsmukken van mijn blog door (dat ik deed tussen... ) even vlug naar De Hopduvel om een cadeau voor Stevie, een goede vriend van me. Vanavond opent zijn café, Le Gainsbar, op de Vlasmarkt in Kortrijk. Een exclusief bier leek me een passend geschenk.

Geen betere plaats in Gent en verre omstreken om dat te vinden dan De Hopduvel. De duvel heeft ontzettend veel soorten bier, in alle vormen en maten, om dronken van te worden.
Bij een speciaal bier hoort uiteraard een passend glas. Ook dat heeft de duvel. In een groot, lang rek staan honderden prachtige glazen.
Uit nieuwsgierigheid wou ik wel eens zien of er ook een glas stond voor het bier dat ik gekocht had. Toen besefte ik dat er te veel glazen waren om ze een voor een te bekijken. Dus zocht ik naar een systeem, naar orde. Natuurlijk was er een logische en voor de hand liggende volgorde: alfabetisch op naam van het bijhorende bier.

Ik was blij verrast voor een mooi geordende collectie bierglazen te staan. Een glazen bibliotheek om je dorst -naar kennis en meer aardse zaken- te laven.
Ik was ook gecharmeerd, door mijn eigen naïeve verbazing. Wat had ik dan verwacht? Dat de glazen zomaar op het rek stonden? Of volgens de sterkte van het bier? Of volgens de grootte van het glas? De grootte van de kater? ...


Qui nos rodunt confundantur
et cum iustis non scribantur.
IO! IO! IO! IO! IO! IO! IO! IO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

"Waarlijk vreemd vermag alleen te zijn wat menselijk is". Wisława Szymborska